Bio

Statement

My greatest learning has been to remain vigilant in my present moment, which is like a state of observation that has materialized through various pictorial means in my work as a visual artist. This vigilance creates an almost imperceptible vibration in a body that moves due to the need to express itself. It also returns to dwell in dreamlike states where the nebula leads us to diffuse, monochromatic, ghostly spots that recall something or someone no longer present and who is not allowed to be forgotten
Mi mayor aprendizaje ha sido mantenerme vigilante a mi tiempo presente, que es como un estado de observación que se ha ido materializando con diferentes medios pictóricos en mi trabajo como artista visual. Esta vigilia crea una vibración casi imperceptible de un cuerpo que se moviliza por la necesidad de expresarse. Y también retorna para mantenerse en estados oníricos donde la nebulosa nos lleva a manchas difusas, monocromas, fantasmales, que recuerda algo o alguien que ya no está y que no se permite su olvido.

CV / EXHIBICIONES

Mónica Peric was born in Santiago, Chile, in 1962. In 1994, she enrolled at the University of Chile to study art, with a focus on painting, and graduated with the highest distinction in 1998. From 1998 to 2000, she worked as an assistant in the drawing department, and in 2014, she completed a diploma in aesthetics and philosophy at the Catholic University of Chile.

Throughout her career, she has had notable achievements, including the “Arte en Vivo” exhibition at the National Museum of Fine Arts in 1999, representing the University of Chile and receiving the First Honorable Mention. Subsequently, she has held solo exhibitions on three occasions: “La Mancha Quebrada” at the Museum of Contemporary Art (2002), “El Rebrote de la Espátula” at Viña Pérez Cruz (2004), and “Pintura en Tiempo Real” at the Matucana 100 Cultural Center (2005). Two of the works from the “La Mancha Quebrada” exhibition have been on display for over 21 years at the Faculty of Architecture of the Catholic University, both in the main hall and the Sergio Larraín Library.

Mónica has also participated in various group exhibitions, including “Ecoferia” at the Estación Mapocho Cultural Center (1996), “En Grabado” at the Juan Egenau Gallery (1997), “Individuales” at Goethe-Institut (1999), “Mil Caras en Abril” at the National Museum of Fine Arts (1999), “Prueba de Estado” at the Bucci Gallery (1999), “Chile Donde Nace el Futuro” at the Delia Del Carril House, and “Impronta 21” at the Museum of Contemporary Art (two exhibitions in 2000). In 2003, she was part of the “Artistas y Flores Silvestres” exhibition at the homes of the poet Pablo Neruda, and in 2006, she showcased her works in the “Contractura” exhibition at the Museum of Modern Art of Chiloé.

Furthermore, she has participated in international exhibitions, such as at the “Archade Chausse-Coqs” gallery in Geneva, Switzerland (1995), and “Fancing” at the Gallery 27 in London, England (2012).

Mónica Peric nació en Santiago de Chile en 1962. En 1994 entró a la Universidad de Chile para estudiar arte, haciendo de la pintura su principal campo de estudio, graduándose con máxima distinción en 1998. Desde 1998 hasta el 2000 fue asistente en la cátedra de dibujo, y el 2014 realizó un diplomado en estética y filosofía en la Universidad Católica de Chile.

Dentro de su trayectoria, destaca la exposición “Arte en Vivo” en el Museo Nacional de Bellas Artes (1999), representando a la Universidad de Chile y obteniendo la Primera Mención de Honor. Posteriormente, ha montado exposiciones individuales en tres ocasiones: “La Mancha Quebrada” en el Museo de Arte Contemporáneo (2002), “El Rebrote de la Espátula” en Viña Pérez Cruz (2004), y “Pintura en Tiempo Real” en Centro Cultural Matucana 100 (2005). Dos de las obras de la exposición “La Mancha Quebrada” han estado expuestas por más de 21 años en la Facultad de Arquitectura de la Universidad Católica, tanto en el hall principal como en la Biblioteca Sergio Larraín.

Algunas de las exposiciones colectivas en que Mónica ha tomado parte son “Ecoferia” en el Centro Cultural Estación Mapocho (1996), “En Grabado” en la sala Juan Egenau (1997), “Individuales” en Goethe-Institut (1999), “Mil Caras en Abril” en el Museo Nacional de Bellas Artes (1999), “Prueba de Estado” en la galería Bucci (1999), “Chile Donde Nace el Futuro” en la casa Delia Del Carril, e “Impronta 21” en el Museo de Arte Contemporáneo (2 exposiciones el 2000). Después el 2003 forma parte de la exposición “Artistas y Flores Silvestres” en las casas del poeta Pablo Neruda, y el 2006 mostró sus obras en la exposición “Contractura” del Museo de Arte Moderno de Chiloé.

También ha participado en exposiciones en el extranjero, como en la galería “Archade Chausse-Coqs” en Ginebra, Suiza (1995), y “Fancing” en la Gallery 27 de Londres, Inglaterra (2012).